Krátká diskuze na téma zájmy: „Každý z vás má určitě nějaké
zájmy, něco, co rád dělá ve svém volném čase. Přemýšleli jste někdy
o tom, jaký názor mají na vaše zájmy rodiče nebo učitelé? A znají
vůbec vaše zájmy? Co třeba vaši rodiče vědí o vašich zájmech?“
Popis činnosti:
Každý žák dostane dotazník „Co dělám rád“ (viz složka
didaktické pomůcky). Žáci dotazník po sloupcích vyplní – nejprve
uvedou 5 svých oblíbených aktivit, pak svojí představu o tom, co dělají
rádi podle vlastních rodičů a nakonec svůj odhad, co je baví podle jejich
učitele (nebo výchovného poradce). Po vyplnění dotazníku utvoří žáci
dvojice a vzájemně si ukážou své seznamy. Každý žák vybere
z dotazníku spolužáka 1 činnost, kterou (po odsouhlasení autora)
představí celé třídě. Učitel následně vyjádří svůj tip na zájmy
jednotlivých žáků a jeho názory se porovnají s odhady v dotazníku –
žáci uvedou, v čem se odhad učitele shoduje nebo neshoduje se
skutečností. Podobně lze pracovat i s dotazníkem „Co
dělám nerad“
Závěry, reflexe:
Dozvěděli jste se něco nového o sobě? Dozvěděli jste se něco
nového o svých spolužácích? Jak důležitý je pro vás názor vašich
rodičů a učitelů? Jaké důsledky pro vás mají činnosti, které děláte
rádi? Jaké jsou výhody a nevýhody těchto činností? Co by se stalo,
kdybyste nedělali činnosti, které děláte neradi?
Pomůcky:
Pro každého žáka dotazník „Co dělám rád“, případně
i obdobný dotazník „Co dělám nerad“
Časová dotace:
30 minut
Zdroj:
Hermochová, S. a kol.: Hry do kapsy IV: sociálně psychologické,
motorické a kreativní hry
Poznámka:
Aktivita vyžaduje, aby učitel znal alespoň trochu zájmy a koníčky
svých žáků.